Creșterea parcului auto din România
România a înregistrat o creștere semnificativă a parcului auto în ultimii 5 ani, cu un avans de 22% al numărului de autoturisme de pasageri, de la 6,9 milioane în 2019 la 8,45 milioane în 2025. Cu 444 de mașini la mia de locuitori în 2024, România se află pe penultimul loc în Uniunea Europeană, devansată doar de Letonia.
Vechimea parcului auto
România a ajuns pe locul II în UE în ceea ce privește vârsta parcului auto, cu 36% din autoturismele aflate în circulație având o vechime de peste 20 de ani. Această situație indică o subdimensionare a programului Rabla, prin care s-au casat peste 1 milion de mașini în 20 de ani. În contrast, Polonia a îmbunătățit acest indicator, scăzând ponderea autoturismelor vechi la 29,9%.
Ponderea autoturismelor noi
România are cea mai mică pondere a mașinilor noi în totalul parcului auto din UE, cu doar 3,4%, în scădere față de 4,2% în 2019. Ponderea mașinilor cu vârsta de până în 5 ani este de aproximativ 8,2%, iar a celor cu vârsta între 5 și 10 ani este de 14,5%. Mai bine de 80% dintre mașinile din România se încadrează pentru valorificare prin Programul Rabla.
Taxele și reglementările viitoare
România se va adapta printr-o nouă taxă pe vehiculele care poluează mai mult, începând cu 1 ianuarie 2026, ca parte a angajamentului prin PNRR. Această taxă va descuraja învechirea parcului auto și va stimula înmatriculările de vehicule ecologice, oferind reduceri fiscale pentru mașinile nepoluante.
Creșterea vehiculelor ecologice
În ultimul an, România a înregistrat o scădere a înmatriculărilor de mașini diesel și o creștere a celor cu propulsie alternativă. Ponderea vehiculelor noi pe benzină (inclusiv hibride) a fost de 68,2% în 2024, iar înmatriculările de autovehicule cu motorizări alternative au fost de aproximativ 18%. La nivelul Uniunii Europene, numărul autovehiculelor pur electrice a crescut de la sub 1 milion în 2019 la 5,9 milioane în 2024, reprezentând 2,3% din totalul autovehiculelor de pasageri.
Concluzie
Transformarea parcului auto din România reflectă o accelerare a înmatriculărilor, dar și o provocare în gestionarea vehiculelor vechi, ceea ce va influența viitoarele politici fiscale și ecologice în domeniul auto.


