Studiu privind comportamentele copiilor români
Ministerul Educației anunță rezultatele unui studiu realizat de World Vision România, care a identificat comportamentele copiilor români cu vârste între 10 și 14 ani. Studiul a fost efectuat pe un eșantion reprezentativ, iar datele relevă că aproximativ 69% dintre acești copii își petrec zilnic timpul jucându-se online.
Consumul de alcool și tutun
Conform studiului, 30% dintre copii au consumat alcool cel puțin o dată, iar 13% au fumat. Aceste comportamente sunt considerate semnale ale vulnerabilităților emoționale și sociale, ceea ce subliniază necesitatea de a întări factorii de protecție pentru acești tineri.
Sănătatea psihologică a adolescenților
Studiul ESPAD 2024, care face parte din European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs, a relevat rezultate îngrijorătoare în ceea ce privește comportamentele adictive ale adolescenților români, inclusiv consumul de alcool, droguri, fumat, jocuri de noroc și navigare online. Ministerul Educației a precizat că acest studiu a inclus măsurarea stării de sănătate psihologică autopercepute prin WHO-5 Well-being Index. Scorul mediu al adolescenților români este de 63, depășind media europeană de 59.
Discrepanțe între genuri
Rezultatele arată că băieții au obținut scoruri mai mari (74) comparativ cu fetele (53), ceea ce sugerează o discrepanță care necesită atenție. Ministerul Educației atrage atenția asupra necesității de a înțelege și reduce aceste discrepanțe, atât în ceea ce privește sănătatea mintală, cât și comportamentele adictive.
Inițiativele Ministerului Educației
Ministerul Educației își propune să promoveze sănătatea mintală și starea de bine în procesul educațional, prin reforme curriculare care să eficientizeze educația și să includă componente de sănătate mintală. De asemenea, se desfășoară proiectul „Politici și resurse pentru școli sigure și suportive” în colaborare cu UNICEF, care vizează crearea unui mediu școlar sănătos, integrând învățarea socială și emoțională, sprijinul psihosocial și sănătatea mintală în cultura școlară.
Concluzie
Studiile recente subliniază atât progresele, cât și provocările în rândul adolescenților români, evidențiind nevoia de intervenții adecvate pentru a aborda comportamentele adictive și a îmbunătăți sănătatea mintală a acestora.


