Incidentul cu semnalul GPS al aeronavei lui Ursula von der Leyen
Rusia este bănuită că a interferat cu semnalul satelitar al unei aeronave care o transporta pe președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, deasupra Bulgariei, forțând-o să circule în jurul aeroportului timp de o oră. Von der Leyen călătorea spre Plovdiv duminică, când avionul său a pierdut sistemele electronice de navigație, ceea ce a dus la întârzierea sosirii în orașul central bulgar.
Confirmarea incidentului
Purtătoarea de cuvânt adjunctă a Comisiei, Arianna Podestà, a confirmat că incidentul a avut loc, precizând că autoritățile bulgare suspectează că acesta a fost rezultatul unei interferențe flagrante din partea Rusiei. Aceasta a subliniat că sunt conștienți de amenințările și intimidările care fac parte din comportamentul ostil al Rusiei.
Contextul și natura interferenței
Interferența cu navigația satelitară a devenit din ce în ce mai comună în spațiul aerian din apropierea Rusiei, iar rămâne neclar dacă von der Leyen a fost ținta intenționată a acestei acțiuni. Potrivit raportului Financial Times, avionul lui von der Leyen a zburat timp de o oră în cercuri în jurul aeroportului Plovdiv, fiind nevoit să aterizeze folosind „hărți analogice”.
Reacții și implicații
Incidentul a avut loc în timpul unei călătorii de patru zile a lui von der Leyen în șapte state membre ale UE aflate la granița estică a blocului. Deși nu a menționat incidentul în timpul vizitei din Vilnius, von der Leyen a discutat despre „amenințările militare și hibride constante” cu care se confruntă Lituania. Purtătoarea de cuvânt a Comisiei a declarat că incidentul „întărește și mai mult angajamentul nostru neclintit de a crește capabilitățile de apărare și de a sprijini Ucraina”.
Creșterea amenințărilor de jamming GPS
În martie 2024, Rusia a fost considerată responsabilă pentru interferența semnalului GPS al unui avion care îl transporta pe fostul secretar britanic al apărării, Grant Shapps. Jammingul și „spoofing”-ul GPS, tacticile de război electronic care generează informații de navigație incorecte, s-au intensificat după invazia pe scară largă a Ucrainei de către Rusia în 2022. În iunie, 13 state membre ale UE au semnalat amenințări de jamming și spoofing care afectează transportul aerian și maritim.
Statistici alarmante
Polonia a raportat 2.732 de cazuri de interferență electronică în ianuarie 2025, comparativ cu 1.908 în octombrie 2023, iar Lituania a înregistrat 1.185 de cazuri, în creștere față de 556 în martie 2024. Un document intern al UE a caracterizat interferențele cu sistemele de navigație globală ca fiind „nu incidente întâmplătoare, ci acțiuni sistemice și deliberate ale Rusiei și Belarusului”.
Acțiuni ale UE și sancțiuni
Comisia Europeană a impus sancțiuni mai multor companii implicate în perturbarea semnalului GPS, recunoscând că acestea provin din Rusia. De asemenea, Comisia lucrează la un plan specific pentru aviație și la strategii mai ample pentru a preveni jammingul.
Concluzie
Incidentul de jamming al aeronavei președintelui Comisiei Europene subliniază intensificarea agresiunilor electronice din partea Rusiei, ceea ce ridică îngrijorări cu privire la siguranța zborurilor și la stabilitatea geopolitică în regiune.


