Riscuri de Deplasare în RDC
Până la 6.500 de persoane sunt expuse riscului de a fi deplasate în Republica Democrată Congo (RDC) din cauza unui proiect de infrastructură de miliarde de dolari, finanțat de Uniunea Europeană (UE) și Statele Unite, conform unui raport al grupului de campanie Global Witness. Proiectul, denumit Corridorul Lobito, își propune să modernizeze calea ferată Benguela, de epocă colonială, din RDC până la Lobito, pe coasta Angolei, să îmbunătățească infrastructura portuară și să construiască o linie feroviară către Zambia, susținând totodată agricultura și instalațiile de energie solară de-a lungul traseului.
Contextul Proiectului
Angola a solicitat 4,5 miliarde de dolari pentru porțiunea sa din linie. Proiectul este destinat să faciliteze exportul mineralelor utilizate în tehnologiile de energie verde, cum ar fi bateriile pentru mașini electrice, pe fondul unei competiții globale între țările occidentale, China și statele din Golf pentru controlul comerțului cu minerale esențiale.
Impactul asupra Locuințelor
Global Witness estimează că până la 1.200 de clădiri sunt în pericol de demolare din cauza reabilitării planificate a porțiunii de cale ferată de la orașul minier Kolwezi până la granița cu Angola, majoritatea în Kolwezi. Mulți dintre locuitorii mai săraci din cartierul Bel Air au construit case și afaceri aproape de linia ferată. Zona tampon, în care construcțiile nu sunt permise, a fost rareori respectată, conform analizei realizate de Global Witness.
Probleme Legale și Sociale
Ministrul pentru afaceri funciare din provincia Lualaba, unde se află Kolwezi, a declarat că persoanele care locuiesc în zona tampon sunt „ilegale”. Totuși, Donat Kambola, președintele unei organizații non-profit locale, a subliniat că nimeni nu a împiedicat locuitorii să construiască. Zona tampon actuală pentru calea ferată este de 10 metri de fiecare parte a căii ferate, dar pentru viitoarele reabilitări, zona ar putea fi extinsă la 25 de metri, ceea ce ar putea duce la strămutarea a până la 6.500 de persoane.
Declarații ale Autorităților
Un purtător de cuvânt al LAR a declarat că consorțiul Lobito Atlantic Railway oferă finanțare pentru calea ferată existentă în RDC, în schimbul utilizării liniei, iar SNCC își păstrează întreaga responsabilitate pentru întreținerea și operarea liniei în RDC. Locuitorii din Kolwezi intervievați de Global Witness și-au exprimat temerea de a fi evacuați forțat, fără compensație.
Finanțarea și Standardele UE
Atunci când a obținut concesiunea, LAR s-a angajat să investească 455 de milioane de dolari în porțiunea de 835 de mile a căii ferate din Angola și 100 de milioane de dolari în segmentul din RDC de 249 de mile. Promisiunile de finanțare din partea țărilor occidentale includ un împrumut de 553 de milioane de dolari de la corporația de finanțare a dezvoltării a guvernului SUA pentru portul Lobito și calea ferată din Angola, precum și 50 de milioane de euro din partea UE pentru modernizarea infrastructurii feroviare din Zambia.
Evaluarea Impactului
Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a declarat că proiectul se află încă într-o etapă incipientă și că orice impact posibil legat de reabilitarea planificată a căii ferate Lobito în RDC va fi evaluat printr-un studiu de fezabilitate complet și un studiu independent de impact asupra mediului și social. Aceste evaluări sunt în curs de desfășurare, iar UE aplică cele mai ridicate standarde sociale și de mediu în toate proiectele pe care le finanțează.
Concluzie
Proiectul Corridorului Lobito, destinat să sprijine comerțul cu minerale esențiale, ridică serioase îngrijorări privind impactul asupra comunităților locale din RDC, cu riscuri semnificative de strămutare și demolare a locuințelor, subliniind necesitatea unei evaluări atente și a unor măsuri de protecție adecvate pentru populația afectată.


