Piraterea combustibilului autorizată de stat
Între 2022 și 2024, o creștere a pirateriei combustibilului autorizată de stat a costat Libia aproximativ 20 de miliarde de dolari în venituri pierdute. Această sumă alarmantă necesită sancțiuni internaționale decisive împotriva celor responsabili, conform unui raport extins care detaliază modul în care sursa principală de venit a Libiei a fost sistematic jefuită.
Responsabilitățile oficialilor libieni
Raportul elaborat de organizația de investigație și politici Sentry afirmă că „politicienii și liderii de securitate care pretind că servesc publicul și luptă împotriva crimei organizate au acționat, de fapt, ca arhitecți principali ai industriei de contrabandă de combustibil din Libia, adesea cu sprijin din partea statelor străine”. O parte din combustibilul importat a fost, de asemenea, contrabandat în Sudan, prelungind astfel războiul civil din această țară.
Creșterea importurilor de combustibil
Contrabanda combustibilului a fost o problemă de lungă durată în Libia, dar raportul susține că sumele implicate au crescut semnificativ după 2022, odată cu schimbarea conducerii Companiei Naționale de Petrol (NOC). NOC a introdus un sistem prin care petrolul brut libian era schimbat pentru combustibil rafinat importat, care, în loc să fie consumat pe piața libiană la prețuri subvenționate, era revândut în străinătate cu profituri imense.
Impactul asupra economiei libiene
Până la sfârșitul anului 2024, importurile de combustibil ale NOC au crescut de la aproximativ 20,4 milioane de litri pe zi în 2021 la peste 41 de milioane de litri pe zi. Această creștere nu poate fi justificată printr-o cerere reală pe piața internă, iar Sentry estimează că mai mult de jumătate din benzina rafinată importată a fost vândută de rețele criminale cu profituri private. Libia are o capacitate de rafinare a petrolului foarte limitată.
Pierderi semnificative pentru bugetul național
Raportul estimează că în 2024 combustibil de peste 6,7 miliarde de dolari a fost contrabandat din țară, sumă suficientă pentru a tripla cheltuielile Libiei pentru sănătate și educație. Contrabanda nu doar că a privat Banca Centrală a Libiei de venituri esențiale în dolari, dar a subminat și integritatea NOC, a cărei exporturi de hidrocarburi reprezintă practic tot venitul Libiei.
Schimbări în conducerea NOC
Creșterea semnificativă a importurilor de combustibil a avut loc în timpul președinției lui Farhat Bengdara la NOC, care a părăsit funcția în ianuarie, după 30 de luni. NOC a declarat că a abandonat sistemul de schimb în martie 2025, iar calitatea combustibilului importat a scăzut cu 8% comparativ cu anul precedent. Totuși, experții afirmă că Libia continuă să importe mult mai mult combustibil decât are nevoie.
Concluzie
Acest raport subliniază gravitatea problemei pirateriei combustibilului din Libia, evidențiind implicarea oficialilor în corupție și impactul devastator asupra economiei naționale, cerând acțiuni internaționale pentru a opri acest fenomen.


