Modificări în regulile de circulație pentru 2025
Odată cu înaintarea în vârstă, capacitățile necesare pentru condus, precum atenția, reflexele și vederea, scad vizibil, în special după 50 de ani. În acest context, autoritățile au introdus modificări în Codul Rutier 2025, stabilind noi limite privind valabilitatea permisului auto.
Permisul auto după 70 și 80 de ani
Conform unui proiect de lege aflat în dezbaterea Parlamentului, valabilitatea permisului de conducere nu va mai fi uniformă pentru toți șoferii. Astfel, documentul va depinde de vârsta titularului și va trebui reînnoit mai frecvent odată cu înaintarea în vârstă.
„Valabilitatea administrativă a permiselor de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, A1, A2, A, B, B1 și BE, deținute de persoane cu vârsta de 70 de ani și peste, este de 5 ani. Valabilitatea administrativă a permiselor de conducere de toate categoriile deținute de persoane cu vârsta de 80 de ani și peste este de 2 ani”, se menționează în proiectul de lege.
Așadar, șoferii de peste 70 de ani vor trebui să își reînnoiască permisul o dată la cinci ani, iar cei de peste 80 de ani la fiecare doi ani. Reînnoirea nu se va putea realiza fără avize medicale de la specialiști în medicină internă, ortopedie și traumatologie, neurologie, psihiatrie, ORL și oftalmologie.
Prelungirea valabilității pentru șoferii mai tineri
Proiectul propune și o măsură care să sprijine conducătorii auto mai tineri. Astfel, pentru șoferii sub 70 de ani, permisul auto ar urma să fie valabil 15 ani, în comparație cu cei 10 ani actuali.
Deși nu există o vârstă fixă la care carnetul trebuie predat, sunt stabilite termene clare pentru reînnoirea documentului. Fiecare șofer va trebui să demonstreze, prin controale medicale, că are capacitatea fizică și psihică necesară pentru a conduce.
Etapele legislative
Proiectul a trecut deja de Senat și se află în prezent la Camera Deputaților, unde urmează să fie supus votului final. Deputații au solicitat opinia Guvernului, iar Executivul a emis un aviz favorabil. Noua lege va intra în vigoare doar după adoptarea în Camera Deputaților, promulgarea de către președintele României și publicarea în Monitorul Oficial.
Aceste modificări aduc o abordare mai responsabilă și adaptată nevoilor de siguranță rutieră, având potențialul de a influența semnificativ comportamentul șoferilor în funcție de vârstă.


