Impozitul pe emisiile de transport anulat
Sub presiunea intensă a guvernului Donald Trump, țările au amânat planurile de a obliga armatorii să plătească pentru daunele aduse climei. Oficialii americani au fost acuzați de „intimidare” și „bullying”, în timp ce națiunile se întâlneau la Londra pentru a confirma o decizie luată cu luni în urmă de a impune o mică taxă pe emisiile de gaze cu efect de seră din transportul maritim global.
Decizia amânată
După patru zile de negocieri intense, eforturile Statelor Unite au dat roade, iar la o votare decisivă de vineri după-amiază, majoritatea țărilor prezente au votat pentru amânarea planurilor de mecanism de prețuri pentru emisiile de un an. Deși acest lucru înseamnă că măsura rămâne în vigoare și ar putea fi impusă în continuare, oferă, de asemenea, Statelor Unite și aliaților săi – inclusiv Rusiei și Arabiei Saudite – o oportunitate de a intensifica presiunea asupra altor țări pentru a abandona taxa.
Contextul și presiunea exercitată
Arsenio Dominguez, secretarul general al Organizației Maritime Internaționale (IMO), a declarat că rezultatul nu este un motiv de sărbătoare, îndemnând delegații să reflecteze asupra modului în care s-au desfășurat discuțiile. Măsura, care ar impune armatorilor o taxă pe CO2 generat de navele lor și ar oferi stimulente pentru utilizarea de combustibili mai curați, fusese adoptată inițial în aprilie. Totuși, sub regulile complexe ale organismului de reglementare al transportului maritim, votul trebuia să fie reconfirmat la o întâlnire ulterioară.
În ultimele luni, Statele Unite, care s-au retras din discuțiile din aprilie, au exercitat presiuni asupra altor țări pentru a respinge măsura. În ultimele două săptămâni, această presiune a fost intensificată, fiind descrisă de unele țări ca o campanie fără precedent. SUA au amenințat țările, precum și oficiali individuali, cu tarife, penalități și revocarea vizelor dacă susțin mecanismul de preț.
Reacții și frustrare
Dr. Simon Bullock, cercetător la Tyndall Centre for Climate Change Research, a declarat că statele puternice din domeniul combustibililor fosili blochează din nou eforturile globale de cooperare în privința schimbărilor climatice. Ralph Regenvanu, ministrul pentru schimbări climatice din Vanuatu, a exprimat frustrarea multor națiuni mici în dezvoltare, afirmând că rezultatul este inacceptabil, având în vedere urgența problemei schimbărilor climatice.
Impactul amânării
În urma votului de vineri, țările vor trebui să se reunească în termen de un an pentru a reconsidera propunerea. Această amânare aduce incertitudine și confuzie pentru companiile implicate în transport și în comerțul global cu mărfuri esențiale. John Maggs, de la Clean Shipping Coalition, a subliniat că, prin amânarea adoptării cadrului net zero, IMO a ratat o oportunitate importantă de a aborda contribuția transportului maritim la criza climatică.
Chiar dacă măsura este aprobată anul viitor, implementarea ei va dura ani de zile, deoarece regulile IMO necesită o nouă perioadă de evaluare tehnică. Estimările sugerează că taxa pe carbon propusă ar putea genera 10 miliarde de dolari pe an, dar majoritatea veniturilor ar rămâne în cadrul industriei maritime, fără a ajuta în mod semnificativ țările sărace afectate de criza climatică.
Concluzie
Amânarea impunerii impozitului pe emisiile de transport subliniază dificultățile întâmpinate în coordonarea eforturilor internaționale pentru combaterea schimbărilor climatice, în special în fața presiunilor exercitate de statele mari consumatoare de combustibili fosili.


