Administrația George Tuță (PNL) a reușit o contraperformanță greu de egalat: Primăria Sectorului 1 nu a semnat, în 2025, niciun proiect cu finanțare din fonduri externe nerambursabile.
Este inacceptabil ca Primăria Sectorului 1, cel mai bogat sector al Capitalei și un reper administrativ, să nu fi accesat niciun proiect cu finanțare externă. La acest nivel, lipsa de inițiativă nu este doar o scăpare, ci o contraperformanță care trage în jos întreaga administrație locală. Sectorul 1 ar trebui să fie un model de atragere a investițiilor, nu un exemplu de stagnare.
Concret, în acest moment, Primăria Sectorului 1 mai are doar două proiecte PNRR pe care le derulează, potrivit site-ului www.primariasector1.ro, ambele demarate în perioada mandatului lui Clotilde Armand (USR):
- „Dotare unități de învățământ preuniversitar de pe raza Sectorului 1 al Municipiului București” – perioada de implementare: iulie 2023 – septembrie 2025. Buget: 40.985.324,47 lei, întreaga valoare fiind nerambursabilă.
- „Crearea de păduri urbane în Sectorul 1 al Municipiului București” – perioada de implementare: septembrie 2024 – iunie 2026. Buget: 1.330.476,00 lei, întreaga valoare fiind nerambursabilă.
Ambele proiecte au trecut prin schimbări de echipe, deoarece primarul George Tuță, imediat după ce și-a preluat mandatul, și-a promovat oamenii în echipele de implementare pentru a primi sporul de până la 40%, în loc să promoveze specialiști în fonduri europene.
Cazul Laviniei Ionescu
Unul dintre cazurile celebre este cel al Laviniei Ionescu, fosta directoare generală a Direcției Generale Management și Operațiuni și fostă președintă a Sindicatului „1 de Verde” din Primăria Sectorului 1. Ea ocupă, în prezent, poziția de șef al Direcției Generale Comunitate și Politici Publice.
În această vară, George Tuță a decis ca aceasta să facă parte din echipa proiectului „Dotare unități de învățământ preuniversitar de pe raza Sectorului 1 al Municipiului București”, pe poziția de „Responsabil juridic”, chiar dacă mai erau doar câteva luni până la finalizarea lui, declarau avertizori de integritate pentru Follow The Money.
„Responsabilul juridic a fost introdus în ultimele 4 luni în proiect, în condițiile în care nu se mai justifica în niciun fel necesitatea lui, proiectul fiind pe final. Este început din iulie 2023, iar contractele sunt deja încheiate. S-au finalizat aproape toate ultimele livrări și s-au făcut recepțiile finale.
Dacă nu s-a considerat necesar la demararea proiectului, când poate se găseau aspecte specifice juridice de monitorizat, cum ar fi clauze contractuale, acum cu atât mai puțin. Deci este evident că introducerea acestui funcționar în proiect este strict pentru a-i recompensa fidelitatea față de George Tuță.
Pentru a primi sporurile și pentru că au fost probleme cu livrarea unor piese de mobilier, din cauza proastei gestionări a proiectului și a schimbării de echipă, George Tuță a cerut prelungirea termenului de finalizare până în decembrie 2025. La toate acestea se adaugă faptul că actualul administrator public al Sectorului 1, Ecaterina Manolache, și directorii care au fost numiți în funcții de conducere (Daniel Pricop, Ciprian Arsene, Adrian-Dragoș Cormoș etc), nu au experiență în accesarea și implementarea fondurilor europene”, susțin avertizorii de integritate.
Efectele politizării
Situația de la Primăria Sectorului 1, condusă de George Tuță (PNL), arată efectele politizării administrației: pe poziții-cheie au fost numiți oameni pe baza carnetului de partid, iar specialiștii cu experiență în fonduri europene au fost marginalizați sau înlăturați. Această practică are consecințe directe: accesarea fondurilor europene nu se face cum ar trebui, proiectele pierd oportunități de finanțare, iar investițiile în Sectorul 1, din fonduri nerambursabile, întârzie sau sunt compromise.
Rezultatul: Sectorul 1, care ar trebui să fie un model de bune practici administrative, devine un exemplu de stagnare și ineficiență, în timp ce banii europeni, destinați modernizării și dezvoltării, rămân neaccesați.


