Colaborări propuse în educație între România și Ucraina
Daniel David, ministrul român al Educației și Cercetării, a trimis o scrisoare omologului său ucrainean, subliniind importanța respectării drepturilor minorității românești din Ucraina, inclusiv a dreptului la educație în limba maternă. Acesta a insistat asupra necesității de a lua în considerare solicitările legitime formulate de reprezentanții acestei comunități, conform angajamentelor internaționale ale Ucrainei.
Consultări între instituții
Ministrul a propus organizarea unor consultări între Ministerul Educației din România și autoritățile ucrainene. De asemenea, el și-a exprimat disponibilitatea de a împărtăși experiența României în ceea ce privește învățământul pentru minorități, considerat a fi un model apreciat pe plan internațional.
Importanța dialogului constructiv
Daniel David a declarat: „Dorim să promovăm un dialog constructiv cu autoritățile ucrainene. Experiența Ministerului Educației și Cercetării arată că doar soluțiile bazate pe dialog, consultare publică și respect față de nevoile fiecărei comunități determină succesul oricărui proces de reformă educațională.”
Probleme cu reorganizarea liceelor românești
Vicepreședintele Comisiei pentru politică externă, Cosmin Corendea, a cerut măsuri urgente pentru reorganizarea liceelor românești din regiunea Cernăuți, care ar putea fi reduse de la 20 la doar 4 până în 2027. Ministerul Afacerilor Externe al României a declarat că susține prioritizarea accesului la limba română pentru comunitățile românești din afara granițelor, indicând că lista liceelor nu reflectă solicitările legitime ale minorității române.
Declarația președintelui Nicușor Dan
Președintele Nicușor Dan a precizat că prevederile privitoare la închiderea liceelor românești „nu se vor aplica până în septembrie 2027”, oferind astfel o perioadă de timp pentru a căuta soluții adecvate în acest context.
Concluzie
Colaborarea între România și Ucraina în domeniul educației este esențială pentru protejarea drepturilor minorității românești, iar dialogul constructiv poate conduce la soluții care să asigure accesul la educația în limba maternă pentru etnicii români din Ucraina.


