BUCUREȘTI, 7 octombrie 2025 — În ultimii doi ani, Colegiul Național de Muzică „George Enescu” a devenit teatrul unui conflict instituțional care opune părinți, profesori și administrație. La originea tensiunilor se află o serie de decizii administrative contestate, o hotărâre judecătorească neaplicată și acuzări privind gestionarea resurselor și a personalului. În timp ce elevii își continuă pregătirea într-un mediu marcat de instabilitate, părinții și cadrele didactice cer răspunsuri clare de la autorități.
Revocarea contestată a fostei directoare
Totul a început în septembrie 2023, când contractul de management al doamnei Sebastian, directoare a liceului, a fost întrerupt fără o procedură disciplinară prealabilă. În aprilie 2024, Tribunalul București a anulat această decizie, considerând că revocarea a fost ilegală. Hotărârea, declarată executorie, ar fi trebuit să ducă la reinstalarea sa în funcție. Însă Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB), condus la vremea respectivă de Vlad Drinceanu, a refuzat să aplice decizia, invocând faptul că doamna Sebastian „nu a solicitat explicit reinstalarea”. Această poziție a fost contestată de unii părinți și profesori, care susțin că obligația reinstaurării ar fi trebuit să vină din oficiu, odată cu anularea deciziei de revocare.
În locul său, funcția de director a fost preluată de Monica Timaru, numire care a stârnit nemulțumiri în rândul comunității școlare. Adăugând la controversă, Andra Apostu, inspector de muzică la ISMB, este nașa doamnei Timaru, iar ambele au participat recent la Congresul PSD, aspect care a alimentat speculațiile privind posibile influențe politice în gestionarea instituției. Până în prezent, Ionel Florian Lixandru, inspectorul școlar general actual, nu a oferit nicio clarificare publică în această privință.
Containerele nefolosite și resursele irosite
Un aspect critic vizat de părinți privește utilizarea resurselor financiare. Un exemplu este cel al containerelor. In perioada în care doamna Sebastian conducea liceul, aceasta a achiziționat containere modulare destinate grădiniței din str. Frumoasă, pentru a îmbunătăți condițiile de învățământ pentru copii. Cu toate acestea, aceste containere nu sunt folosite, iar investiția se deteriorează fără ca noua conducere să ofere o explicație privind soarta lor. „Banii publici au fost cheltuiți pentru un scop precis, iar acum aceste resurse stau nefolosite. Este o risipă inacceptabilă”, declară un părinte al unui elev de la secția de jazz.
Interpretări controversate ale legislației
O altă problemă semnalată de părinți și profesori privește modul în care noua conducere interpretează normele privind numărul de elevi la grupele de teorie muzicală. În timp ce, la nivel național, s-a dispus mărirea numărului de elevi la clasă pentru a optimiza resursele, doamna Timaru a luat decizia opusă, reducând numărul de elevi la aceste grupe de la 15 la 10. Această măsură a condus la o explozie a normelor didactice, profesori fiind nevoiți să predați mai multe grupe pentru același număr de elevi, precum și la necesitatea unor spații suplimentare, care nu există. Părinții susțin că această decizie nu are bază legală și că a fost luată fără a ține cont de nevoile reale ale elevilor și profesorilor.
Angajări controversate și concursuri pe bani
Părinții semnalează abateri grave la gestionarea cadrelor, a contractelor de muncă și a normelor (ore cu norma intreaga). A crescut numărul de profesori care nu vin la școală pentru a-si ține orele. Un exemplu concret printre cele care au stârnit întrebări în rândul comunității școlare îl reprezintă Ioana Cristache, necalificată, adică fără studii de muzica, angajată ca profesor de pian complementar cu un număr de 26 de ore pe săptămână, un volum orar prea mare. Ioana Cristache este, în același timp, președinta Asociației Scherzzo, o organizație privată care colaborează strâns cu liceul. Prin intermediul acestei asociații, sunt organizate concursuri școlare cu taxă de participare, practică interzisă de lege în unitățile de învățământ preuniversitar de stat.
Conform Legii Educației Naționale (Legea 198/2023), este interzisă perceperea de taxe de participare sau solicitarea de contribuții financiare de la elevi/părinți pentru concursuri. Finanțarea acestora poate veni doar din bugetul propriu al școlii sau din alocări ale autorităților locale. Părinții și profesorii solicită clarificări privind criteriile de angajare ale Ioanei Cristache, modul în care sunt alocate orele și transparența finanțării concursurilor organizate prin Asociația Scherzzo.
Secția de jazz, în declin
Părinții elevilor de la secția de jazz-muzică ușoară au exprimat îngrijorări legate de mai multe aspecte. Sala 63, dedicată ansamblului de jazz, a fost transformată în sală de clasă fără consultarea părinților sau a profesorilor, iar elevii au fost mutați într-un spațiu impropriu, afectându-le pregătirea. Echipamentele și instrumentele necesare au fost reținute sau redistribuite fără o justificare clară.
Dana Bartzer și Dan Creimerman, coordonatorii ansamblului de jazz, au fost îndepărtați de la conducerea acestuia, fiind înlocuiți cu alți profesori, fără experiență în jazz, potrivit părinților. De asemenea, Veronica Anușca, solistă la Opera Română, a părăsit și ea instituția. Normele didactice ale unor profesori au fost reduse artificial, afectând continuitatea educațională, iar orele opționale au fost realocate către pian complementar, în loc să fie folosite pentru instrumentul principal al elevilor.
Proiecte abandonate și lipsa resurselor
Părinții menționează și abandonarea proiectului „Școala Regală”, inițiat de fostul primar Clotilde Armand în fostele grajduri regale, un spațiu ideal pentru săli de muzică.
De asemenea, lipsa materialelor de bază, inclusiv a hârtiei igienice în toalete, a fost menționată ca un semn al neglijenței în gestionarea resurselor. Părinții se plâng de refuzul conducerii de a da curs solicitărilor pentru îmbunătățirea spațiilor de lucru.
Alegerile părinților, sub semnul tensiunilor
În contextul în care alegerea reprezentanților părinților în consiliul de administrație se desfășoară anual, conform legii, doamna Timaru este acuzată că încearcă să înlăture din funcție părinții care au criticat deschis deciziile sale sau greșelile ei de gestionare. Potrivit părinților, conducerea liceului ar fi încercat să influențeze procesul electoral prin crearea de grupuri paralele și implicarea diriginților în procesul de vot, ceea ce încalcă reglementările în vigoare. Articolul 167 din Regulamentul 5726/2024 prevede că directorul nu are dreptul să interfereze în activitatea comitetului de părinți, nici să participe la vot.
„Directorul nu are dreptul să interfereze în activitatea comitetului de părinți, nici să participe la vot. Aceste acțiuni sunt ilegale și subminează încrederea în instituție”, se arată în petiția semnată de părinți și adresată inspectoratului școlar. Părinții susțin că scopul acestor manevre este eliminarea opoziției din consiliul de administrație, pentru a asigura o conducere fără contestații.
Așteptând răspunsuri de la autorități
Părinții au adresat Inspectoratului Școlar mai multe solicitări, printre care reanalizarea deciziei privind conducerea liceului, restabilirea sălii 63 pentru secția de jazz, reevaluarea normelor didactice și o anchetă transparentă privind modul în care au fost alocate locurile la admitere și orele opționale. Până în prezent, ISMB nu a răspuns la aceste solicitări, iar Ionel Florian Lixandru nu a făcut niciun comentariu public.
În timp ce elevii își continuă pregătirea într-un mediu marcat de instabilitate, părinții și profesorii așteaptă răspunsuri clare de la autorități. Rămâne de văzut dacă Ministerul Educației și ISMB vor lua măsuri concrete pentru a restabili echilibrul într-una dintre cele mai prestigioase instituții de învățământ artistic din țară.


