Introducere
Ajutorul de deces, acordat prin Casa Națională de Pensii Publice (CNPP), este o indemnizație unică destinată să acopere o parte din cheltuielile funerare. Acesta poate fi solicitat în cazul decesului unui asigurat, pensionar sau al unui membru de familie neasigurat. În 2025, valoarea ajutorului de deces va crește, atingând sume mai generoase.
Cuantumul ajutorului de deces în 2025
Începând cu luna februarie 2025, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 10/2025 privind bugetul asigurărilor sociale de stat, cuantumul ajutorului de deces va fi:
- 8.620 lei în cazul decesului pensionarului sau asiguratului;
- 4.310 lei în cazul decesului unui membru de familie neasigurat.
Termenii și condițiile de acordare
Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare. În cazul decesului asiguratului sau pensionarului, acesta va fi achitat de casa teritorială de pensii în care își avea domiciliul persoana decedată. În cazul decesului unui membru de familie neasigurat, ajutorul va fi acordat de casa teritorială de pensii a asiguratului sau pensionarului care solicită ajutorul.
Solicitarea ajutorului de deces se poate face în termen de 3 ani de la data emiterii certificatului de deces. După efectuarea plății, plătitorul trebuie să înscrie pe certificat mențiunea „Achitat”, împreună cu data, semnătura și ștampila.
Cine poate solicita ajutorul de deces
Ajutorul de deces se acordă în cazul decesului:
- asiguratului;
- pensionarului;
- persoanei care a avut calitatea de asigurat în ultimele 6 luni înainte de deces;
- persoanei aflate în concediu pentru creșterea copilului;
- membrului de familie al asiguratului sau pensionarului, care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.
Actele necesare pentru solicitarea ajutorului de deces
Persoana fizică care solicită ajutorul de deces trebuie să prezinte următoarele documente:
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- certificat de deces, în original și copie;
- act de identitate al solicitantului, în original și copie;
- actele de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte calitatea de soț/soție sau gradul de rudenie cu decedatul;
- dovada cheltuielilor ocazionate de deces (facturi/bonuri fiscale);
- adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ;
- act medical care să ateste boala care a dus la deces, în cazul copilului inapt;
- dovada calității de asigurat, după caz;
- declarație pe propria răspundere că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar la data decesului;
- procură specială, după caz;
- extras de cont, după caz.
Concluzie
Creșterea ajutoarelor de deces în 2025, cu sume mai generoase pentru asigurați, reflectă un sprijin mai consistent pentru familiile îndurerate, facilitând astfel acoperirea cheltuielilor funerare și oferind un sprijin financiar esențial în momente dificile.


