Investigație asupra Tesla-urilor autonome
Autoritățile din Statele Unite au deschis o anchetă cu privire la vehiculele Tesla echipate cu tehnologia de conducere autonomă completă (Full Self-Driving – FSD) în urma unor încălcări ale siguranței rutiere, după o serie de accidente. Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) a declarat că sistemul de asistență pentru conducere autonomă al producătorului de automobile electrice a „indus un comportament al vehiculului care a încălcat legile de siguranță rutieră”.
Detalii despre anchetă
Evaluarea preliminară efectuată de NHTSA este primul pas înainte de a putea solicita o retragere a vehiculelor, dacă se consideră că acestea reprezintă un risc pentru siguranță. Agenția a primit raportări despre 2,88 milioane de vehicule Tesla care au trecut pe roșu sau au circulat în direcția greșită în timpul unei schimbări de bandă în utilizarea sistemului.
Accidente și plângeri
NHTSA a identificat șase rapoarte în care un vehicul Tesla, cu FSD activat, a „aprobat o intersecție cu un semafor roșu, continuând să circule în intersecție, împotriva semaforului roșu, și fiind ulterior implicat într-un accident cu alte vehicule”. Dintre aceste accidente, patru au dus la una sau mai multe răni. De asemenea, agenția a înregistrat 18 plângeri și un raport media care susținea că vehiculele Tesla, în funcțiune la o intersecție cu FSD, nu au rămas oprite pe durata semaforului roșu, nu s-au oprit complet sau nu au detectat corect starea semaforului în interfața vehiculului.
Probleme cu sistemul FSD
Câțiva reclamanți au menționat că FSD „nu a oferit avertizări cu privire la comportamentul intenționat al sistemului în momentul în care vehiculul se apropia de un semafor roșu”. Sistemul FSD, care este mai avansat decât sistemul Autopilot, a fost sub investigație de către NHTSA timp de un an. În octombrie 2024, agenția a început o anchetă asupra a 2,4 milioane de vehicule Tesla echipate cu FSD, după patru coliziuni raportate în condiții de vizibilitate redusă, cum ar fi strălucirea soarelui, ceața sau praful în suspensie. Una dintre aceste coliziuni, în 2023, a fost fatală.
Responsabilitatea utilizatorului
Website-ul Tesla precizează că FSD este „intenționat pentru utilizare de către un șofer complet atent, care are mâinile pe volan și este pregătit să preia controlul în orice moment. Deși aceste funcții sunt concepute să devină mai capabile în timp, caracteristicile activate în prezent nu fac vehiculul autonom.”
Concluzie
Investigația NHTSA subliniază preocupările legate de siguranța tehnologiei de conducere autonomă, având potențiale implicații serioase pentru Tesla și utilizatorii săi, inclusiv posibile retrageri de vehicule.


