Anunțul lui Trump privind noile taxe vamale
Donald Trump a anunțat joi o nouă rundă de taxe vamale, precizând că Statele Unite vor impune taxe de 100% pe medicamentele de marcă importate, taxe de 25% pentru camioanele grele și taxe de 50% pentru dulapurile de bucătărie. De asemenea, Trump a menționat că, începând de săptămâna viitoare, va impune o taxă de 30% pe mobilierul tapițat.
Motivația din spatele noilor taxe
Trump a explicat că noile taxe pentru camioanele grele sunt destinate să protejeze producătorii americani de „competiția externă neloială” și a afirmat că această măsură va beneficia companii precum Peterbilt și Kenworth, deținute de Paccar, și Freightliner, deținută de Daimler Truck. El a lansat numeroase anchete privind securitatea națională pentru a analiza posibile taxe pe o varietate largă de produse.
Impactul asupra producătorilor locali
Președintele a subliniat că noile taxe pe dulapurile de bucătărie și alte produse de mobilier sunt cauzate de niveluri ridicate de importuri care afectează producătorii locali. „Motivul pentru aceasta este inundația masivă de aceste produse în Statele Unite din alte țări”, a declarat Trump, invocând îngrijorări legate de securitatea națională în ceea ce privește producția americană.
Reacții la anunțul de taxe
Camera de Comerț a Statelor Unite a îndemnat departamentul să nu impună noi taxe, menționând că primele cinci surse de import sunt Mexic, Canada, Japonia, Germania și Finlanda, toate fiind aliați sau parteneri apropiați ai Statelor Unite, care nu prezintă o amenințare la adresa securității naționale. Mexic este cel mai mare exportator de camioane medii și grele către Statele Unite, iar un studiu din ianuarie a arătat că importurile acestor vehicule din Mexic s-au triplat din 2019.
Consecințele potențiale ale noilor taxe
Taxele mai mari pe vehiculele comerciale ar putea exercita presiune asupra costurilor de transport, tocmai în momentul în care Trump a promis să reducă inflația, în special asupra bunurilor de consum, cum ar fi alimentele. De asemenea, aceste taxe ar putea afecta compania Stellantis, care produce camioanele grele Ram și furgonetele comerciale în Mexic. Grupul Volvo din Suedia construiește o fabrică de camioane grele de 700 de milioane de dolari în Monterrey, Mexic, care va începe operațiunile în 2026.
Poziția Mexicului și a altor actori
Mexicul s-a opus noilor taxe, afirmând că toate camioanele mexicane exportate către Statele Unite au, în medie, 50% conținut american, inclusiv motoare diesel. Anul trecut, Statele Unite au importat aproape 128 de miliarde de dolari în piese pentru vehicule grele din Mexic, ceea ce reprezintă aproximativ 28% din totalul importurilor americane. Asociația Producătorilor de Automobile din Japonia a exprimat, de asemenea, opoziția față de noile taxe, subliniind că companiile japoneze au redus exporturile către Statele Unite în timp ce au crescut producția americană de camioane medii și grele.
Concluzie
Noile taxe vamale anunțate de Trump ar putea avea un impact semnificativ asupra costurilor de transport și asupra relațiilor comerciale cu partenerii tradiționali, punând în discuție sustenabilitatea economiei americane pe termen lung.


