Reacția sindicatelor din educație la declarațiile lui Nicușor Dan
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și Federația Națională Sindicală „Alma Mater” contestă propunerea lui Nicușor Dan de a prioritiza investițiile în apărare în detrimentul educației și sănătății. Sindicaliștii consideră că abordarea este surprinzătoare și inacceptabilă, deoarece nu reflectă necesitățile reale ale sistemului de învățământ și încalcă prevederile legale existente.
Încălcarea legislației educaționale
Conform Legii învățământului preuniversitar (Legea 198/2023), finanțarea educației trebuie să fie asigurată prin alocarea a minimum 15% din cheltuielile totale ale bugetului general consolidat. Sindicaliștii subliniază că orice regândire a bugetului care reduce fondurile pentru educație constituie o încălcare a legii. De asemenea, ei contestă afirmația lui Dan că „așa fac toate țările din Europa“ în privința finanțării apărării, evidențiind că alte state membre UE continuă să investească în educație.
Statistica cheltuielilor pentru educație
Conform datelor Eurostat (2023), România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește cheltuielile pentru educație, cu doar 3,3% din PIB, în comparație cu media UE de 4,7%. Sindicaliștii afirmă că este esențial ca România să nu reducă fondurile destinate educației, care este deja subfinanțată. Ei propun ca orice alocare suplimentară pentru apărare să fie realizată din surse alternative, precum combaterea evaziunii fiscale sau fonduri europene, și nu din bugetele educației.
Apelul sindicatelor către președinte
Sindicaliștii îi cer președintelui Nicușor Dan să-și reconsidere poziția și să se asigure că sistemul de învățământ primește 15% din cheltuielile bugetului general consolidat. Aceștia subliniază că, pentru un viitor sustenabil al României, este crucial ca educația să fie o prioritate.
Concluzie
Declarațiile sindicatelor subliniază importanța unei finanțări adecvate pentru educație și consecințele negative ale subfinanțării acesteia, în contextul unei societăți care are nevoie de competențe și educație pentru a se putea dezvolta și a se apăra eficient.


