Moțiunea AUR și răspunsul ministrului Transporturilor
Ciprian Șerban, ministrul Transporturilor, a comentat moțiunea depusă de AUR, afirmând că o consideră o oportunitate de a evidenția progresele realizate în infrastructura feroviară românească. El a subliniat că România beneficiază de o perioadă favorabilă pentru dezvoltarea acestei infrastructuri.
Investiții majore în infrastructura feroviară
În ultimii ani, România a atras peste 10 miliarde de euro pentru proiecte feroviare, fonduri provenind din surse precum PNRR, CEF și Fondul pentru Modernizare. Aceste sume au fost utilizate pentru redeschiderea rutei București–Giurgiu și pentru modernizarea a peste 1.000 km de cale ferată. De asemenea, au fost contractate peste 200 de trenuri electrice și locomotive moderne, unele dintre ele fiind deja în circulație.
Cifre relevante
Șerban a oferit detalii despre realizările din domeniul transporturilor, menționând că au fost construite peste 500 km de autostrăzi și drumuri expres între 2020 și 2025. România a obținut 5 scheme de ajutor de stat în valoare de 1,2 miliarde de euro și are o propunere de buget de peste 5 miliarde de euro pentru investiții prin programul SAFE. Datorită modernizărilor, viteza de circulație pe rutele feroviare va crește la 160 km/h pentru pasageri și 120 km/h pentru marfă.
Modernizarea materialului rulant
Autoritatea pentru Reformă Feroviară va achiziționa 129 de trenuri electrice și 16 locomotive până în 2027, iar până în prezent, 7 trenuri au fost livrate, iar 23 de locomotive sunt în proces de achiziție. CFR Călători își modernizează, de asemenea, materialul rulant, având în plan modernizarea a 75 de locomotive și 139 de vagoane. Metrorex a contractat 13 trenuri noi pentru Magistrala 5, având și finanțare pentru material rulant nou pentru Magistrala 4.
Impactul investițiilor în economie
Ministrul a subliniat că aceste cifre nu reprezintă doar statistici, ci reflectă locuri de muncă salvate, specialiști păstrați în țară și o economie care beneficiază de transporturi mai rapide și ecologice. El a subliniat importanța continuării investițiilor în infrastructura feroviară, considerând că acestea sunt esențiale pentru viitorul României.
Concluzie
Ciprian Șerban a încheiat prin a sublinia că transportul feroviar este crucial pentru economia României și a îndemnat la respingerea moțiunii, argumentând că continuarea investițiilor este o responsabilitate față de țară.


