Grevă a angajaților Starbucks
Câteva sute de angajați Starbucks se pregătesc să intre în grevă în peste 25 de orașe din SUA, în cadrul negocierilor stagnante cu cea mai mare rețea de cafea din lume, pentru un prim contract sindical. Greva coincide cu ziua anuală a „cafeaua roșie”, marcând începutul sezonului de sărbători și este organizată de Starbucks Workers United, care a anunțat o grevă pentru practici de muncă neloiale (ULP). Raliuri sunt planificate în locații precum New York, Philadelphia, Chicago, Columbus și Anaheim.
Campania „fără contract, fără cafea”
Organizatorii intenționează să extindă greva la mai multe locații, dacă executivii nu cedează, îndemnând clienții să evite lanțul de cafenele în cadrul campaniei „fără contract, fără cafea”. Starbucks a declarat că este „dezamăgită” de votul angajaților de a intra în grevă, mai degrabă decât de a continua negocierile, dar a insistat că „majoritatea” magazinelor vor fi neafectate de acțiune. Compania este acuzată de „blocaj” în negocieri de către oficialii sindicali.
Contextul sindical
De când primul magazin Starbucks a votat pentru sindicalizare în 2021, peste 650 de locații au urmat acest exemplu, în ciuda opoziției vehemente din partea conducerii companiei. Negocierile pentru contract au eșuat la începutul acestui an, după ce sindicatul a respins oferta economică a Starbucks. Starbucks Workers United a anunțat săptămâna trecută că lucrătorii au votat cu 92% pentru autorizarea unei greve ULP. Sindicatul a cerut luni de zile noi propuneri pentru a îmbunătăți condițiile de muncă și salariile, precum și pentru a rezolva sute de acuzații de practici de muncă neloiale înaintate împotriva Starbucks în timpul campaniei de organizare.
Declarațiile angajaților
„Nu am primit propuneri semnificative pentru finalizarea acestui contract de la anunțarea votului de autorizare a grevei”, a spus Jasmine Leli, barista Starbucks din Buffalo, New York, și căpitan al grevei. „Barista sunt pregătiți să facă tot ce este necesar pentru a obține acest contract finalizat.” Angajații în grevă solicită clienților „să nu cumpere la Starbucks în timp ce lucrătorii sunt în grevă”, adăugând că acest lucru va ajuta la câștigarea contractului echitabil după luni de negocieri.
Impactul asupra afacerii Starbucks
Începerea grevei coincide cu ziua „Cafenelei Roșii”, o promoție prin care clienții primesc o cană reutilizabilă cu achiziția unei băuturi de sărbătoare, o zi de vânzări foarte importantă pentru companie. Starbucks se confruntă cu dificultăți în a-și relansa afacerea din SUA și a atrage din nou clienți, după câțiva ani de vânzări stagnante. În septembrie, compania a anunțat planuri de închidere a peste 100 de cafenele din America de Nord și concedierea a aproximativ 900 de angajați corporativi.
Poziția companiei
„Barista sindicalizați sunt hotărâți și sunt pregătiți să facă tot ce este necesar pentru a câștiga un contract echitabil și pentru a pune capăt practicilor de muncă neloiale ale Starbucks”, a declarat Michelle Eisen, purtătoare de cuvânt a Starbucks Workers United, care are o experiență de 15 ani în companie. „Vrem ca Starbucks să aibă succes, dar întoarcerea companiei și atragerea clienților înapoi începe cu ascultarea și sprijinirea baristelor care sunt responsabile pentru experiența Starbucks.”
Declarații finale ale Starbucks
Un purtător de cuvânt al Starbucks, Jaci Anderson, a declarat: „Suntem dezamăgiți că Workers United, care reprezintă doar aproximativ 4% din partenerii noștri, a votat pentru autorizarea unei greve în loc să revină la masa negocierilor. Când sunt pregătiți să se întoarcă, suntem gata să discutăm.” Anderson a adăugat că orice contract „trebuie să reflecte realitatea că Starbucks oferă deja cel mai bun loc de muncă din retail, inclusiv salarii și beneficii medii de peste 30 de dolari pe oră pentru partenerii orari.”
Concluzie
Grevă angajaților Starbucks este un moment crucial în lupta pentru drepturile lor, având potențialul de a influența nu doar viitorul companiei, ci și modul în care sunt tratate condițiile de muncă în industria de retail.


